När service är avgörande

Marienlyst Strandhotel har varit hotell sedan 1861 och har med sin långa historia en plats i många danskars medvetande. Med sina cirka 500 anställda som arbetar varje dag för att ge exceptionell service till hotellets gäster finns det mycket att göra när det kommer till rekrytering.

Vi har pratat med Ida Bojsen-Møller, People and Culture Partner, om Marienlyst Strandhotels arbete med att optimera rekryteringsprocessen och hur man säkerställer en hög nivå vid rekrytering av de som ska arbeta med service.

Stor volym av kandidater ställer höga krav på rekryteringsprocessen

Varje år anställer Marienlyst Strandhotel många nya medarbetare inom service. De har faktiskt intros för nyanställda varje månad. Tidigare har cheferna själva ansvarat för rekryteringarna, men People and Culture kunde se att det fanns potential att optimera processen och skapa ett ännu bättre ramverk.

När alla bedöms utifrån samma kriterier blir både processen och kandidaterna bättre

Ida Bojsen-Møller och hennes kollegor visste att för att skapa en mer strömlinjeformad och professionell process måste alla rekryteringar gå via HR, så att alla kandidater fick samma upplevelse. Och för att säkerställa att alla medarbetare levde upp till den höga servicenivå som Marienlyst Strandhotel står för började de använda sig av BRIGHT servicetest.

Data är den bästa utgångspunkten

Innan Marienlyst Strandhotel kunde matcha kandidater med deras servicenivå var de tvungna att mäta hur deras servicepersonal såg ut. Ida Bojsen-Møller berättar att de lät 13 högpresterande medarbetare ta BRIGHT för att ta reda på hur bra service såg ut för Marienlyst Strandhotel:

 

Det skulle vara mycket vettigt att skicka BRIGHT till alla kandidater när vi får hög volym i sommar, eftersom det är tidsbesparande. Då kommer vi förhoppningsvis att vara så bekanta med verktyget att vi bara kan kalla de som har en hög matchningsfrekvens för en intervju.

Ida Bojsen-Møller, People & Culture Partner

 

Med hjälp av insamlad data blev det enkelt att sätta upp tydliga kriterier i Master People Platform – ett verktyg som hjälper till att matcha jobbet och kandidaten. Och med de kriterier som fastställts kunde kandidaterna jämföras med Marienlysts höga servicenivå. Den insamlade datan visade vilka parametrar som skulle prioriteras och hur en person med rätt servicenivå presterar i BRIGHT.

Framtiden ser BRIGHT ut

BRIGHT är fortfarande ett nytt verktyg i rekryteringsverktygslådan på Marienlyst Strandhotel. Men för Ida Bojsen-Møller ska det bli spännande att se vad de kan göra när de står inför den stora, årliga sommarrekryteringen i sommar:

Det skulle vara mycket vettigt att skicka BRIGHT till alla kandidater när vi får hög volym i sommar, eftersom det är tidsbesparande. Då kommer vi förhoppningsvis att vara så bekanta med verktyget att vi bara kan kalla de som har en hög matchningsfrekvens för en intervju.

Ida Bojsen-Møller, People & Culture Partner

Resultatet: Hög servicenivå och en korrekt rekryteringsprocess

Även om de inte har varit verksamma så länge har BRIGHT redan skapat resultat som en del av sitt nya, holistiska sätt att rekrytera: Marienlyst Strandhotel upplever en grundligare och mer rättvis process, och av de anställda som är anställda hos BRIGHT har det ännu inte skett några uppsägningar. Servicenivån har matchat vad Marienlyst Strandhotel efterfrågade.

BRIGHT servicetest

Vill du också anställa rätt personer för kundservice?

Boka en demo av BRIGHT och se hur servicetestet kan hjälpa dig att hitta de bästa medarbetarna inom service