Bright – Hitta de bästa kandidaterna till serviceyrken

Ett gott bemötande och effektiv kundservice är det som kan särskilja ditt företag från andra. Bright hjälper dig identifiera de personer som uppvisar de attityder och beteenden som krävs för framgångsrik kundservice och nöjda kunder.

Genom att använda Bright som screeningtest får du en säker och objektiv rekryteringsprocess, även med mycket stora volymer av sökande. Du undviker den slumpmässighet i urvalet som annars lätt blir följden när många söker samma tjänst.

Bright är utvecklat av psykologer i samarbete med företag i servicesektorn.

Screeningtest för serviceyrken

Bright hjälper dig att hitta de mest lämpade kandidaterna till olika serviceyrken, genom att testa de sökandes kundserviceegenskaper innan du börjar gå igenom ansökningarna och bokar några intervjuer.

Använd Bright som screeningtest för att:

  • Snabbt identifiera de mest lämpliga kandidaterna, även när antalet ansökningar är mycket stort.
  • Spara tid och pengar genom att screena in sökande innan en intervju.
  • Skräddarsy tester för olika roller, till exempel för butik, restaurang, callcenter, kundservice, säkerhet eller telefonsupport.
  • Genomföra objektiv rekrytering, utan risk för godtycke och omedveten diskriminering.
  • Minska er personalomsättning, genom att hitta personer som trivs i serviceyrken och som därför stannar längre.

Skräddarsytt screeningtest istället för omfattande personlighetstest

Bright består av moduler som gör det lätt att konfigurera ett test som är anpassat efter den typ av tjänst som du rekryterar till. För tjänster där försäljning ingår kan du lägga till en säljmodul och definiera de kriterier som ska vara uppfyllda där.

Behöver tjänsten du ska tillsätta en person som är utåtriktad och vänlig? Eller är det viktigare att den anställde är flitig och detaljorienterad?

Med Bright kan du sätta specifika kvalifikationer för jobbet och fokusera på mätbara parametrar gällande service, till exempel:

  • Aktiv: Hur utåtriktad och vänlig behöver medarbetaren vara?
  • Stöttande: Hur hjälpsam och empatisk behöver medarbetaren vara?
  • Styrka: Behövs självförtroende och självständighet?
  • Moral: Hur viktig är god etik och moral för rollen?

Bright går snabbare både att konfigurera och att genomföra än ett fullt personlighetstest. Screeningen fokuserar istället på de attityder och beteenden som är relevanta just för den som ska arbeta i ett serviceyrke.

---

”Vi använder Bright när vi anställer vår säkerhetspersonal och använder våra kunders kriterier som en del av utvärderingen, så att vi kan arbeta mot den perfekta serviceprofilen.”

HR Manager Laila Madsen, Securitas A/S

---

Screena in istället för att screena ut

Genom att screena in de personer som passar bäst i ett serviceyrke kan du spara mycket tid och möda både i rekryteringsprocessen och på en minskad personalomsättning.

Du skapar också förutsättningar för en bättre kandidatupplevelse med en rekryteringsprocess som upplevs som både snabbare och mer relevant.


Läs också om

Analysplattform Metis
Rekrytera rätt

Ladda ner

Specifikation BRIGHT
Mer om BRIGHT

Boka demo av Bright!

Kontakta oss för en demo via telefon eller personligt möte.

Rekrytera framgångsrikt med tester. Kostnadsfri 4-veckorskurs via e-post!

Till anmälan

Läs om hur IKEA använder Bright som screeningtest

Läs mer här

Läs mer om Bright

Ladda ner